Sanningen

Den här artikeln skriver jag i första hand till dig som har eller har haft en beröring med ett kristet liv. Men också till dig som kan ta emot detta ord just nu, vem du än är. Kanske har du varit med i kyrkan tidigare. Kanske du har en vilande tro. Kanske har du släktingar som berättat för dig om sin tro. Kanske har dina föräldrar tvingat dig gå i kyrkan när du var liten. Kanske har du agg till allt som heter kristet för att du känner att det hållit dig tillbaka från att förverkliga dig själv i världen.

Av olika anledningar så har du valt att ta ett steg tillbaka och anamma världens sätt att leva och tänka. Jag gjorde också det, och vi är många som gjort det. Men Jesus kallar dig tillbaka till sig på samma sätt som han kallade mig tillbaka till sig, och han säger med kärlek “Omvänd dig! Himmelriket är nära!”.

The truth
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

Gud är kärlek!

Mitt budskap till dig är att inte tillåta dina negativa erfarenheter, vad det än är, hindra dig från att komma tillbaka till Gud och låta hans kärlek hela dig. Jag kan inte hela dig. Ingen människa kan, men Gud både kan och vill!

 

Gud visade mig ett litet mer holistiskt sätt att förstå Sanningen som jag vill visa dig.

Gud skapade världen

Så skapade Gud hela ekosystemet som vi lever i, alla djuren och människan. Han vet hur allt fungerar och hur vi bör förhålla oss till det skapade och till honom.

Vi känner till resten om hur kvinnan åt av frukten och gav åt sin man, och han åt också av frukten. Här kom synden, falskheten och döden in i världen. Innan syndafallet fanns ingen död!

Men vi känner också till orsaken till att Jesus kom till världen nämligen för att besegra synden och döden. Han gav sitt liv för att han älskar dig och för att ge dig en möjlighet att komma tillbaka till honom.

Jesus ger oss en liknelse om himmelriket

Den här liknelsen handlar om syndafallet, nutid och vad som kommer att hända i slutet på denna tidsålder. Lite senare i samma kapitel så får vi uttydning av denna liknelse.

Sanningen

I ljuset av ovanstående berättelser, skapelsen och liknelsen om himmelriket, så kan vi förstå att det som händer i världen just nu är en begränsad tidsperiod där synden och döden härjar. Som Paulus säger Hebr 11:13 och Petrus i 1 Petr 2:11 att vi är främlingar och gäster här på jorden. Vi tillhör ett annat rike, nämligen Guds rike.

Eftersom det inte finns någon bättre förklaring, trots människans alla försök att förklara bort Gud som skapare samt att Gud faktiskt skakade om mig på riktigt och började tala till mig, så är min utgångspunkt att Gud finns. Då är det också högst troligt att Han vet bättre än oss. Han vet hur vi behöver förhålla oss

  • till varandra
  • till skapelsen
  • till Honom som har skapat oss
  • som främlingar och gäster i den här världen

Han vet vad som är sant om:

  • Hur jorden skapades
  • Hur skapelsen fungerar
  • Hur människokroppen fungerar
  • Hur våra tankar och känslor fungerar

Ingen annan kan i sanning ge oss en mer exakt bild av oss själva och vår omvärld än han som själv skapade världen.

I Joh 1:1 läser vi:

Med ovanstående som bakgrund och man betänker att Jesus säger: “Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” så får det en helt annan grund, en helt annan vidd och ett helt annat djup än när vi vanligtvis talar om sanningen. 

All Sanning har sin grund i Jesus och går att härleda ända tillbaka till Ordet som skapade världen och som dessutom leder till evigt liv! Det är som en livsnerv genom hela världens historia. Ur den flödar liv.  Medan all osanning har sin grund i djävulen och går att härleda ända tillbaka till syndafallet och leder till död! Det är som en nerv fylld med gift genom hela världens historia.

Så jag har glada nyheter till dig! Det finns en Sanning! Vi kan ha känslor. Vi kan ha olika perceptiv förmåga och tolka saker olika. Trots det så finns det en Sanning. Inte min sanning eller din sanning beroende på hur vi upplevt en viss situation. Det är ju “bara” en upplevelse. 

Det finns en Sanning som inte förändras. Den förändras inte av tidens nycker som t.ex. politisk korrekthet, falsk vetenskap eller att flest människor råkar ha en viss åsikt vid en viss given tidpunkt på grund av manipulativ förmåga via media.

Den Sanningen kan göra dig fri och ge dig evigt liv! Den Sanningen är också Dörren = Vägen = Livet = Ljuset = Guds Ord = Jesus! Den fanns före dig och den kommer finnas efter dig!

Hör min röst, säger Herren! Jag står för dörren och klappar! Vakna, för jag kommer snart!

Djävulens största lögn är att han själv inte finns. Vi vill gärna tro på en himmel men inte på ett helvete. Men om Gud är sann och Jesus är Sanningen hur bör vi då förhålla oss till himmel och helvete eftersom han talar om de båda som verkliga platser? Vill du tro på Sanningen eller vill du skapa din egen sanning?

Din sanning skapas i så fall utan någon grund före dig och har inte heller något bestånd efter dig. Men Guds Sanning fanns före världens skapelse och kommer att finnas efter denna tidsålders slut. Om din sanning vänder sig emot kunskapen om Gud är den då värd att att kallas sanning?

Gud älskar dig! Han vill inte att du ska luras av orena andemakter, politiker eller av penningkära människor som gärna vill få dig att tro än det ena än det andra pga sin egen ekonomiska vinning. 

Jag skriver detta till dig för att jag vill se dig dansa och jubla i himlen, inte för att skrämma dig. Jag älskar dig med kärleken från Gud , vem du än är som läser.

Det finns bara en väg till himlen och det är genom Jesus. Låt Sanningen, Jesus, göra dig fri. Låt honom fylla ditt liv med Helig Ande. Låt honom tala till dig direkt och upprätta och hela ditt inre. Koppla in dig till livsnerven från himmelen!

Han vill! Vill du?

Om du inte vet hur du ska be. Slå upp Ps 51 och be samma bön som David bad:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

Leave a Comment