Ledning och enhet genom den Helige Ande

Min nästa ingivelse som jag fick av Anden var “Läs Efesierbrevet”. Han tog mig igenom en snabbkurs för att återuppliva den tillförsikt och visshet vi får i kombination med Ordet och Anden.

Jag vill, genom att dela med mig av min upplevelse, visa hur den Helige Ande drar mig tillbaka till det som är skrivet och lär mig saker, och på så sätt uppmuntra dig till en ny eller djupare relation med Gud, och att aktivt börja bygga en relation med Honom, om du inte har gjort det redan. Jag vill på inget sätt visa att jag kan eller att jag är speciell.

Att bli frälst eller komma tillbaka till Gud och bli återupprättad innebär att man byter rot-system, att man byter grundval för sitt liv. Man kan ha världens sätt att tänka och det som grund för sitt liv eller ha Guds sätt att tänka, få en källa från Gud i sitt liv och ha det som grund för sitt liv. Jag försöker beskriva kontrasterna i det här när man tar steget över.

Ledning och Enhet
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

När man befinner sig i en sinnesstämning där man precis blivit övertygad om hur värdelös man är så är detta bibelord lite svårt att ta till sig. Men jag inser hur viktigt det var att jag faktiskt fick det redan då, för att på något sätt börja förstå att man är förlåten. Då man blir förlåten av Gud så blir man fläckfri inför Gud. Det gamla finns inte mer.

För mig kan det vara så att även om jag blivit förlåten så biter sig den där dålighets-känslan kvar ett tag, i mitt eget huvud. Jag måste på något sätt bli övertygad om att det faktiskt är så att jag är förlåten på riktigt. Jag drar mig till minnes att jag i Gal 2:6 läste att Gud inte har anseende till personen. Som om det inte räckte så visar mig Anden igen lite senare i Ef 6:9 att Gud har fortfarande inte anseende till personen. Efter det har jag sett samma sak igen och igen och igen på flera ställen… Så småningom blir det klart för mig att det är på riktigt. Han har inte anseende till personen. Han älskar mig lika mycket som han älskar sina andra barn. Min själ är lika mycket värd som din själ. Vilket också betyder att din själ är lika mycket värd som min själ!

Öppna upp för den Helige Ande genom att be rätt

Vid den här tiden besökte jag en av mina bröder. Jag bad Gud om ett tilltal och lite senare hittade jag en ask med “manna” (små kort med bibelord på), i en hylla. Jag tog ett kort och läste:

Min första tanke var: “Jaha, vad ska jag göra med det här?” Men jag då…?

Min nästa känsla var att jag vill kräkas ut mig själv från min kropp igen. “Det handlar inte om dig Sam. Det handlar om Han. Han som har skapat dig och alla andra och allt du ser runt omkring dig.” Så jag började att be enligt Matt 9:37-38 ovan.

Jag tog ett manna till…

Jag fick massor med frågor i mitt huvud. Vad menas med att “ta sitt kors på sig” och att “mista sitt liv”. Måste jag dö nu?

Jag förstod i alla fall så mycket att det inte handlade om att begå självmord. Men det handlar ju helt klart om att mista sitt liv, om att dö, och om att ta sitt kors på sig. Hur ska det hända? På något sätt förstod jag att det här är nyckeln till ett helt nytt liv.

Jag fortsatte att läsa i Efesierbrevet:

Han visar mig alltså två sidor, samtidigt. Han vill ge mig söner rätt, göra mig till sin son och Jesus till min bror men för att få det så måste jag dö bort från mig själv.

Och Han visar mig ytterligare en bön att be:

Det går långsamt upp för mig att jag behöver sluta fokusera på mig själv när jag ber. “Sam, be att skördens Herre sänder ut arbetare. Be för dessa arbetare att Han ger dem vishet, vägledning och uppenbarelse om Honom…, för när du gör det så inkluderar du dig själv och den välsignelse som kommer över dem du ber för, kommer också över dig själv.”

Detta är ju så totalt tvärtemot världens sätt att tänka och agera men samtidigt så befriande. Gud gör som Han vill och det handlar inte om att vi ska boosta oss själva.

Så jag fortsätter läsa:

Här kommer svaret på mina frågor om att dö, att mista sitt liv. “Sådana var vi alla en gång, då vi följde våra mänskliga begär och handlade som kroppen och våra egna tankar ville…”.

Ok. Jag måste alltså dö!, vilket innebär att ta död på mitt eget mänskliga begär och mitt ego. Ja, är inte detta tvärtemot denna världens tankesätt så säg.

Men det måste vara så! Och det är underbart och härligt! Det skapar frihet, glädje och kreativitet! Det tar bort all prestationsångest!

– Men Sam! Jag är ju VD (säljare, projektledare, stjärntekniker, what-ever…) och jag tjänar massor och jag har jättefint hus och snart ska jag köpa en Tesla… Och kreativitet, det är ju MINA tankar och JAG som är bra!

Ja, “Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men får betala med att mista sig själv?” Luk 9:25

Skulle en gnutta gudomlighet i dina tankar kunna göra dina idéer ännu bättre?

Det handlar om hjärtats inställning

Återigen bekräftas att frälsningen sker av nåd genom tro.

Det är alltså så att frälsningen är en gåva, för att ingen ska kunna berömma sig. Det blir också tydligt att vi är skapade till att göra goda gärningar.

– Jaha, nu kommer gärningarna i alla fall..?

Det är riktigt! Men du blir inte frälst pga dina gärningar. Utan när din tro i dig blir på riktigt så blir du ivrig att utföra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till.

Gud känner ditt hjärta:

Vi har med andra ord inget för att klistra på goda gärningar för att få det att se ut som om vi tror, eller som om vi är bra i oss själva. Du måste låta din tro och din överlåtelse bli på riktigt. Mer om detta i nästa artikel.

Mer om bön

När man inte har bett på länge så blir man lite tafatt. Hur ber man? Vad ska jag be om? Steg för steg så fyller jag på min bön med nya böner från Bibeln.

“Jesus jag ber att du ska sända ut arbetare till din skörd, till att upplysa människor om vägen till dig. Jag ber, Herre, att du ger dina tjänare vishet, vägledning och kunskap om Dig så att vi kan vara salt och ljus i den här världen. Herre, ge oss kraft och styrka åt vår ande, så att Kristus genom tron kan bo i våra hjärtan och lysa upp världen med din kärlek. Hjälp oss att stå stadigt rotade i dig så att vi förmår fatta bredden, längden, höjden och djupet i din kärlek, som är större än all kunskap, tills hela Guds fullhet uppfyller oss.”

Enhet genom fridens band

Jag bad också, “Jag ser inga tecken på väckelse. Samhället är nedstängt och vi får inte träffas. Hur ska det ske, att människor omvänder sig till dig och väljer frälsningens väg?”

Jag fortsätter läsa och får svaret på min fråga direkt – genom enhet i Guds församling:

Så här håller det på. Han visar mig en sak, och jag följer. Han visare mig nästa sak, och jag följer… Så jag fyller på min bön…

“Jesus jag ber att du ska sända ut arbetare till din skörd, till att upplysa människor om vägen till dig. Jag ber, Herre, att du ska ge dina tjänare vishet, vägledning och kunskap om Dig så att vi kan vara salt och ljus i den här världen. Herre, ge oss kraft och styrka åt vår ande, så att Kristus genom tron kan bo i våra hjärtan och lysa upp världen med din kärlek. Hjälp oss att stå stadigt rotade i dig så att vi förmår fatta bredden, längden, höjden och djupet i din kärlek, som är större än all kunskap, tills hela Guds fullhet uppfyller oss. Hjälp oss Herre, att leva ödmjuka och milda, och ha fördrag med varandra i tålamod och kärlek, att alltid sträva efter att bevara den andliga enheten med hjälp av fridens band, till att vara EN kropp och EN ande, med EN Herre, EN tro, ETT dop och EN Gud. I Jesu namn, Amen.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

Leave a Comment