Inte genom gärningar utan genom tro

Under processen som Den Helige Ande översköljde mig så fick jag ingivelser av Anden. Den första var “Läs Galaterbrevet”.

Galaterna hade börjat lyssna på mänskliga tankar och idéer om hur evangeliet om Jesus fungerar. De försökte föra tillbaka människorna till idéer om att låta frälsningen bero på laggärningar. Kristendomen är ju känd för sina syndalistor: “Du får inte….” eller “Du måste…”. Paulus motar dock Olle i grind och säger att på grund av Guds kärlek till oss så är det av nåd genom tro, som vi kan vinna frälsning.

Genom tro
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

Det blir uppenbart att ända från start av det nya testamentet så har människor försökt att förvanska evangeliet och förstökt att göra religion av det. Men det blir också klart att leva som troende kristen är att leva i gemenskap med Gud, genom den Helige Ande.

Eftersom det inte finns någon syndalista, kan jag då leva som jag vill?

Det är här det där magiska kommer in. Dock, det är ingen magi utan bara fantasktiskt. När man tar emot Jesus i sitt liv och blir en troende, då blir också din ande pånytt född. Det är det som Paulus menar i Gal.2 ovan. Den gamla anden, mitt gamla jag, den som ville synda, blev korsfäst med Kristus och nu lever en ny ande, mitt nya jag, född av Kristus, som inte vill synda, i mig.

Så svaret är JA! Efter att jag bivit pånytt född så kan jag leva som jag vill, för mitt nya jag vill inte synda mer. Jag kan leva ut i ett liv med Gud.

Men menar du att du blir fri från frestelse av synd? Nej. Vi lever ju fortfarande i världen och i våra kroppar. Frestelserna finns där men det blir betydligt mycket enklare att välja rätt därför min ande vill inte längre synda.

Menar du att du aldrig kommer synda igen? Nej. Men steg för steg så lär vi oss att vandra i anden vilket innebär att påverkan från kroppen och själen blir mindre och mindre och vi kan växa till i andlig styrka och vishet, i gemenskap med den Helige Ande. Om jag syndar så kan jag omvända mig från min synd och få förlåtelse och återupprätta relationen med Gud igen. För om jag syndar så har jag gjort det jag inte vill. Den nya människan, mitt nya jag, vill leva rättfärdigt inför Gud!

Livet med Gud handlar om hjärtats inställning

Livet med Gud handlar om att leva med rent samvete och rent hjärta inför Gud. Vad innebär det?

Det är mänskligt att tänka “Hur nära kan jag vara synden innan det är synd?”. Bara den tanken säger ju att hjärtats inställning är fel. När din bön, din vilja, din strävan blir “Gud bevara mig från synden, hjälp mig att hålla den långt borta ifrån mig och hjälp mig att alltid vara lyhörd för den Helige Ande så att jag alltid i alla lägen kan vara det ljus som du vill att jag ska vara i den här världen”, då är hjärtats inställning rätt. Då kan Gud vara stark i dig! Då kommer ditt liv att bära andens frukter som är kärlek, glädje, frid, tålamod, mildhet, godhet, trofasthet, saktmod och återhållsamhet, i fullt mått.

Har jag blivit din ovän?

Jag hoppas att du fortsatt vill vara min vän. Jag älskar dig! oavsett vem du är som läser detta, oavsett sexuell läggnig, etniskt ursprung eller något annat som är populärt att gruppera in individer i. Dessa grupper existerar inte för mig.

Du kanske undrar, “hur kan du älska mig, någon som du inte vet vem det är”? Du är skapad till Guds avbild liksom jag. Du är kallad till att vara min bror eller syster i Herren, vilket du blir när du tar emot Jesus i ditt hjärta. Därför älskar jag dig med samma kärlek som Gud älskar dig! Detta är den andliga kopplingen av hur jag ser detta bibelord.

Det finns också en väldigt påtaglig parallell till vad som händer i vår omgivning. Jag försöker berätta vad jag ser hända i världen, inom poilitiken och media, hur grupper skapas för att polarisera och splittra och där “Man söker med iver att vinna er för sig, men inte med en god iver…”. Jag ber därför att dina ögon ska öppnas och att ditt hjärta får kontakt med den Helige Ande så att du kan bli ledd av Honom som har skapat oss på samma sätt som jag och mina syskon i Herren.

Du är kallad att leva i frihet

Den frihet som vi finner i Kristus är mycket större än den frihet vi kan hitta i “att förverkliga oss själva”. Det Gud lagt i ditt hjärta är med största sannolikhet det Gud har som plan för dig. Men att göra det i egen kraft eller tillsammans med Kristus, i den frihet som Han har kallat oss in i, gör all skillnad i världen.

Återigen, det handlar om hjärtats inställning. Den här världen vill gärna att vi ska tro att vi blir menlösa små ynkryggar om vi lägger ner vå egen vilja inför Gud. Gal 2:19-20 “…Jag är korsfäst med Kristus, och nu lever inte mer jag, utan Kristus lever i mig…”. Men det är först i den gudomliga friheten i Kristus som vår potential kan växa utan gräns, men inte för att vi ska bli stora, utan för att Han ska bli stor i oss.

När man lärt känna en gnutta av hans storhet så blir man evigt tacksam för att det var just så han valde att göra det.

Politisk korrekthet - vår tids laggärning

I Galaterbrevet talat Paulus om religiösa laggärningar såsom omskärelsen, att vi är fria från den. Men jag vill här göra en parallell. Politisk korrekthet har blivit denna tidsandas religiösa laggärningar. Den religion det handlar om är girighet – “som ju är avgudadyrkan”.

– Men Sam! Hur kan du säga så? Vi har ju en klimatkris och vi måste rädda världen!

Klimatkrisen är både problemformulerad och åtgärdskontrollerad av samma part! – nämligen för att tjäna pengar. Alla andra åsikter undanbedes genom censur. Kan det få dig att tänka efter vart det kommer från och om du vill vara en del av det?

Bara för att ge en bild av min inställning till saken… Att förvalta jorden var det uppdrag vi fick av Gud. Det ska vi göra! Vi ska vara rädda om den och ta hand om den. Men vi är inte kallade till att springa ärenden åt religionen girighet. Censuren måste bort och rätt problemformulering skapas.

Alla politiska korrekthets-fraser har samma problem, att de är problemformulerade och åtgärdskontrollerade av samma part! – och bara för att tjäna pengar!

Vi kan med gott samvete stoppa all politisk korrekthet genom att låta sanningen vara vårt rättesnöre. Den frihet vi är kallade till i Kristus är så mycket större än all politisk korrekthet.

Av frukten känner du trädet

Vad har senaste tidens händelser lett till? Jag tänker på klimatrörelsen, pandemi-idiotin, vaccin-idiotin m.m. Känns några av följande frukter igen i spåren av hanteringen angående dessa?

Man skulle till och med kunna säga att det träffar nästan hela listan. Med tanke på att det inte ens finns en vilja till att öppna upp och vara transparent så göder man istället frukten av det.

I ljuset av detta så är det så skönt att ta ett steg tillbaka och låta Anden vara den som leder.

Låt oss hjälpas åt!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

Leave a Comment