Ett rent hjärta

I ett par tidigare artiklar så har jag berättat om min relation med Gud och hoppas så klart att inspirera dig till en egen relation med Gud, om du inte redan har den eller om du låtit den vara vilande liksom jag.

Om du vill ha en relation med Gud så vill han rena ditt hjärta! Han vill leda dig på en väg som går till himlen och ger evigt liv i gemenskap med honom.

Så vad innebär ett rent hjärta och hur håller man det rent?

Ett rent hjärta får du när du blir frälst. Det är en gåva från Gud. Jag återkommer till hur det går till lite längre ner. Som du märker jobbar jag lite baklänges då jag berättar om vad ett kristet liv innebär först för att sedan komma fram till hur du kan få det att hända. Jag hoppas att trigga din inre människa, din ande, att ta steget fullt ut och överlåta dig till din skapare.

Ett liv med Gud ger den frukt som de flesta önskar i sina liv: Kärlek, glädje, frid, tålamod, mildhet, godhet, trofasthet, saktmod och återhållsamhet.

Heart: Photo by Designecologist from Pexels
Hand: Image by Treharris from Pixabay
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

– Men Sam! vem vill ha saktmod och återhållsamhet? Inte behöver man hålla på och tänka efter och hålla tillbaka. Det är ju bara att köra på och bejaka alla sina begärelser. “Det lättaste sättet att hantera en frestelse är ju att falla för den”.

Återigen så ser du att Guds väg är motsatt mot världens sätt att tänka och vara. Visst pratas det numera mycket om att skapa en hållbar värld. Hållbarhet! Ett renare klimat! Man använder gärna de argumenten för att köpa en Tesla. Men vem tjänade på det? Blev världen en bättre plats att bo på?

Världens sätt att vara är att använda fina ord som hållbarhet och mångfald men med sitt agerande göra precis tvärtom. Verkligt syfte – att tjäna pengar, girighet, att visa status. Där vänder det sig i magen på mig igen. Det är ett hån mot Gud och mitt hjärta gråter när jag ser det.

Det finns en bättre väg. En högre väg. En väg efter Guds hjärta. En väg i verklig kärlek, med omsorg och välvilja i frid och glädje. Den vägen är för alla! Vägen heter Jesus Kristus!

Den vägen leder inte bara till en bättre värld. Den leder också till ett evigt liv i gemenskap med Gud. Efter att man tagit emot ett rent hjärta så behöver man fortsätta att hålla det rent. Gud samverkar med våra samveten och lägger ner sina lagar i våra hjärtan.

Vem du än är så kan Jesus förlåta dina synder. När du vänder ditt hjärta till Gud och överlåter dig till Jesus så skapar han i dig en ny människa. Han planterar sin Ande i din ande. Därav kommer en nyfikenhet att lära känna honom bättre. Under det att du lär känna honom så lägger han ner sina lagar i ditt hjärta och skapar i dig en förvissning om att du tillhör honom och att du i honom har evigt liv. Med hjälp av de lagar han lägger ner i ditt hjärta så hjälper han dig att hålla ditt hjärta rent.

Låt oss ta ett exempel: Jag skriver en blogg med avsikten att upplysa människor om en andlig verklighet och en politisk verklighet. Om jag gör det med andra avsikter än vad jag redovisar så blir det fel. Man skulle t.ex. kunna ha baktanken att visa sin egen storhet och få makt. Om jag låter en sådan tanke få rot och jag börjar vända och vrida på orden för att det ska hända, då har jag hamnat på fel sida om staketet.

Ingen människa skulle direkt kunna se att den baktanken finns där men Guds ord som är en domare över hjärtats uppsåt och tankar skulle anklaga mig i mitt samvete. Då har jag ett val att rena mitt hjärta och korrigera mig själv eller fortsätta trampa vidare på fel väg. Om jag fortsätter på fel väg så kommer den leda till olika konsekvenser för synd som till slut är evig död, avskildhet från Gud. Och om jag korrigerar mina tankar så leder det till starkare gemenskap med Gud och till evigt liv.

– Men är det något fel i “att visa vad man kan”? För mig är det så! Allt som tar fokus bort från Jesus är fel för mig. Att försöka ta åt mig ära när det är Han som är bra, är fel för mig.

– Men Sam! Det låter ju som om du lägger dig ner helt platt och blir helt menlös. Det är riktigt! Det är så det menas med att dö bort från sig själv. Men i gengäld så vill Gud välsigna oss med all den himmelska världens andliga välsignelser och även fysiskt ta hand om oss i jordelivet. Han vill vandra med oss och göra oss framgångsrika i det som han satt oss att göra, oavsett vad det är.

– Oh, så det finns en annan sida, inte bara att man måste dö från sig själv? Ja, det är riktigt! En sida som innebär frihet från prestige och egenpåtagna måsten. Ett liv i frihet, glädje och kärlek som också ger evigt liv i gemenskap med Gud. Dessutom allehanda välsignelser, både andliga och fysiska.

Så hårfint vill Gud leda var och en som tror på honom och på så sätt hjälpa oss att hålla våra hjärtan rena. Det är inte svårt att föreställa sig vilken skillnad det skulle vara i samhället om alla förhöll sig på det sättet till Gud och till varandra.

För mig kokar allt ner till två val. Antingen så ger jag upp inför de finansintressen som styr världen och accepterar all ondska, enligt principen “if you can’t beat them join them”. För att överhuvudtaget orka leva så tittar jag bort när orättfärdigheten kommer för nära och fokuserar på min bil, mitt hus eller något annat som går i girighetens spår. Precis som den här världen har lärt oss att göra. Bibeln lär oss att girighet är avgudadyrkan. Så även om du tycker att du inte har någon Gud men din åtrå och dina begärelser står efter denna världens goda så har det blivit din gud.

Eller så kapitulerar jag inför min Gud och skapare och väljer en väg med ett rent hjärta och ett rent samvete. Jag står emot denna världens sätt att leva för att det leder till döden. Jag berättar för mina medmänniskor att det finns en väg tillsammans med Gud och att han har lovat hålla dom över både rättfärdiga och orättfärdiga, där var om en kommer få vad den förtjänar enligt den lag som han lagt i våra hjärtan. Men jag berättar också det viktigaste, nämligen att Gud är kärlekens Gud, i det han sände sin son till jorden för att göra det möjligt för oss att komma tillbaka till Gud. Att älska Gud leder till evigt liv, så det du och jag har att vinna på att följa honom är så otroligt mycket mer än vi någonsin kan få av den här världen.

Hur blir man frälst?

Att tro på något är ett viljebeslut. För min del så har jag t.ex. jämfört olika teorier om hur världen skapades. Jag finner det osannolikt att jorden skapades av en slump. Man pratar om “den felande länken” som om det vore en. Det är ett sätt att förvilla eftersom de felande länkarna är många. Även om min lärare i skolan försökte övertyga mig om att evolutionsteorin var mer logisk än Gud så säger min ande något annat. Jag väljer alltså att tro på att Gud skapade världen.

Jag har också jämfört olika teorier om Gud genom att försöka förstå hur olika religioner eller andliga rörelser tänker om Gud. Det finns en som sticker ut i mängden, som har ett kärleksfullt budskap, han vill ha en relation, han beskriver vad som hände och varför världen ser ut som den gör, han har en plan att rädda människorna i världen och hans kraft uppenbarar sig tillsammans med hans ord och hans Ande. Han heter Jesus och är vägen, sanningen och livet. Så jag väljer att tro att Jesus är Guds son sänd till världen för att frälsa oss.

Jesus säger att vägen till Fadern och till frälsning går genom honom, genom att tro på honom.

Vi ser att tro och bekännelse är viktigt. På ett annat ställe står det “Den som tror och blir döpt…”, där dopet alltså är en bekännelse om att din tro är på riktigt. Om du vill ta emot Jesus i ditt liv som din Herre och frälsare så be den här bönen med mig:

“Fader i himmelen, tack för att du sände din son Jesus Kristus till jorden för att rädda oss från mörkret och döden. Tack Jesus för att du tog mina synder och mina sjukdomar på korset så att jag skulle kunna få gemenskap med Fadern igen. Jag vill idag bekänna mina synder inför dig och be om förlåtelse. Förlåt mig för… (nämn de synder som han låter dig bli varse i dina tankar just nu). Jesus, jag vill lägga mitt liv i dina händer och lita på att du ska leda mig på rätta vägar för ditt namns skull. Tack för att du i detta nu förlåter mina synder och låter mig få full upprättelse i ditt hus, som din son/dotter, och gemenskap med dig genom den Helige Ande. Låt din Helige Ande uppfylla mig med din kärlek till att vara ett ljus för dig i den här världen. Jag böjer mina knän inför dig och tar emot din förlåtelse, din upprättelse och din kärlek. Tack för din kärlek och att du gjort det möjligt för mig komma inför dig och ha en relation med dig. Led mig nu Herre varje dag och varje stund tills jag lämnar jordelivet. I Jesu namn, Amen.”

Välkommen som troende in i Guds församling! Om du nu bad den här bönen för första gången i ditt liv, låt mig bli den första som du bekänner det för. Skicka mig ett meddelande. Om du har andra troende runt omkring dig så berätta vad som hänt och låt er gemenskap växa i den andliga enhet som bibeln talar om. Om du inte har några troende runt dig så låt mig hjälpa dig att hitta några så att du kan växa i din tro och låta dina gärningar genomsyras av din tro.

Dela gärna! 🙂

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email

Om du är nyligen blivit kristen så läs mina tidigare artiklar och följ mitt exempel, fast såsom den Helige Ande leder dig:

Den Helige Ande översköljde mig

Inte genom gärningar utan genom tro

Ledning och enhet genom den Helige Ande

Ta några minuter inför Gud och låt hans Helige Ande fylla dig:

 

Leave a Comment